A BGSZC Hunfalvy János Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Technikum 2020. júliusában zárta az immár harmadik alkalommal megvalósított Erasmus+ KA1 köznevelési pályázatát. A projektben 15 hunfalvys pedagógus illetve NOKS-os részvételét valósítottuk meg szakmai-módszertani, idegen nyelvi továbbképzésen Európa különböző országaiban: Anglia, Franciaország, Írország, Ciprus, Németország, Horvátország, Spanyolország, Portugália, Olaszország, Görögország.
A résztvevők, a kurzusok listája, leírása, a beszámolók az alábbi linken érhetőek el:
http://www.hunfalvy-szki.hu/hu/erasmus-ka1-2019
Pedagógusi módszertani változatosság – tanulóközpontúság
A pályázat céljai illeszkednek a BGSZC és az iskolánk által három évvel ezelőtt megfogalmazott középtávú tervével, amikor a középpontba – „megújuló-modern iskola koncepció néven” – a pedagógusok módszertani változatossága került. Úgy gondoljuk, hogy sikeres munkánk folytatásának, a minőség magas szintű biztosításának elengedhetetlen feltételei az iskolavezetés, a tantestület elkötelezettsége a szakmai, módszertani, pedagógiai, szervezeti innovációk iránt, valamint az önképzés, a tanári kompetenciák fejlesztése.
Egy jó iskola középpontjában a tanuló áll. Egy jó iskola kulcsa viszont a naprakész, továbbképzett, széles látókörű, európai tapasztalatokkal rendelkező pedagógus: aki a tanulókhoz pozitívan viszonyul, következetes, igazságos, a saját tantárgyukat tudják, és meg is tudják tanítani, a tanulókat respektálják, egyenrangú félnek tekintik őket, a tanulók teljesítményét pozitívan motiválják.
Európai fejlesztési terv – nemzetköziesítés erősítése
A Hunfalvy évek óta széles nemzetközi kapcsolatrendszerrel rendelkezik. Elkészült iskolánk Európai fejlesztési terve, amelyben a nemzetköziesítés tudatos folyamattá vált, mint az iskola fejlesztésének, a képzés színvonalának egyik fontos láncszeme.
Humánerőforrás színvonala, a szervezeti kultúra, vezetői kompetenciák.
Fejlesztendő terület a humánerőforrás színvonalának fenntartása, a szervezeti kultúra fejlesztése. Eddigi projektjeink tapasztalatai alapján a tantestületi szervezeti kultúra önmagában is sokat fejlődik a pedagógusok egyéni továbbképzési igényeinek kielégítésével, önmegvalósításának segítésével (elköteleződnek az iskola iránt, céljaik az iskola céljaival közössé válnak). A szervezeti kultúra alapeleme a kollégák közti szoros együttműködés, tudásmegosztás, amit a projektben való részvétel, a disszeminációs munka erősít. Fontos fejlesztendő terület a vezetői kompetenciák fejlesztése, az iskolavezetési ismeretek, stratégiák elmélyítése. Vezetők számára új fontos területnek jelennek meg a soft skills-ek, puha készségek: a fejlett empátia, a könnyed és nyílt kommunikáció, a jó csapatjátékos attitűd, a megszerzett tudás továbbadására való képesség éppúgy, mint a felelősségvállalás, a felmerülő probléma megoldására koncentráló szemlélet.
Résztvevők visszajelzései
- Tizennégy kolléga angol, német illetve francia nyelvű kurzuson vett részt, mindegyikük idegen nyelvi tudása fejlődött. A multikulturális környezet, a képzésben résztvevők vegyes nyelvi felkészültsége támogatta a bátrabb, célorientált idegennyelvi kommunikációt. A legtöbb kolléga egyedül volt magyar a csoportjában, ami szintén segített az előbbiben. (Előzetes nyelvi felkészítésen többen is részt vettek.)
- A kurzusok zöme jól szervezett, magas színvonalú volt, általában megfelelt a hirdetett tartalomnak. Jól választottuk ki a képzéseket, figyelembe véve az előző mobilitásokon járt kollégák ajánlásait a kurzusszervező iskola tekintetében.
- A külföldi mobilitás következményeként a leggyakoribb pozitív visszajelzés: “szakmai fejlődésemhez kapcsolódó gyakorlati készségeket sajátítottam el, a külföldi jó gyakorlatokból tanultam, motiváltabb lettem arra, hogy folytassam szakmai készségeim fejlesztését”.
- A résztvevők maximálisan tisztában vannak azzal, hogy ez nem egy egyéni projekt. A saját célok az iskola céljaival össze kell, hogy találkozzanak. A visszajelzéseikben úgy látják, hogy a saját mobilitásuk pozitív hatással lesz a küldő intézményre, iskolánkra: a tudásmegosztás erősödik a tantestületen belül, további új oktatási módszereket, megközelítéseket, jó gyakorlatokat (idegen nyelvi, IKT) fogunk használni, ezek beépülnek a tantervekbe, tanmenetekbe, a szervezeti kultúra, a menedzsment fejlődik. Várják, hogy a nemzetköziesítés folytatódjon, többek között a munkatársak külföldi továbbképzésére legyen lehetőség.
Eredmények terjesztése
A projekt eredményeit sokszínű módon terjesztettük.
- konferenciák, továbbképzések (az Oktatási Hivatal bázisintézményként)
- workshop, műhelymunka, konzultáció
- munkaközösségi értekezletek, személyes szakmai kapcsolatok, óramegbeszélések
- nyílt órák, bemutatóórák, hospitálások
- személyes beszélgetések (pl. szülőkkel, diákokkal)
- iskola honlapja (http://www.hunfalvy-szki.hu/hu/erasmus-ka1-2019)
- iskola facebook oldala (https://www.facebook.com/CSAK-a-Hunfalvy-SZKI-1488154191473392/ )
- az iskolai digitális tudásbázisban (Hunfalvy Tudástár: http://szerver3.hunfalvy-bp.sulinet.hu/tananyag/index.php ), ahol strukturáltan osztottuk meg iskolán kívüliek számára is
A pedagógusaink digitális kompetenciájának további erősödése szinte minden mobilitás után kézen fogható volt. Ez és az előző évek Erasmus+KA1 mobilitások IKT képzései együtt adták azt a szakmaiságot, ami a 2020. márciusi koronavírus miatt digitális oktatásra való átállást jellemezte iskolánkban. A digitális oktatásban nagy kincs volt több kollégánk ismerete az önálló tanulás tanításáról vagy éppen az először az Erasmus+ KA1 projektek során megismert tanulási eredmény alapú oktatási szemléletről.
2020-ban folytatjuk az EU-s pályázataink megvalósítását, reméljük, a vírus miatti helyzet rendeződik, és a mobilitások elindulhatnak hamarosan.
Budapest, 2020. július 14.
Plánk Tibor, igazgató