Többen regisztráltak
A tanulás jövője MOOC kurzusra tavaly tavasszal és idén is, az idei kurzus a tegnapi napon indult. Ez a képzés is a Canvas keretrendszerben folyik. Itt az együttműködő tanulás és tanítás, a játékosítás, a tanulási ösvények és a differenciálás voltak a középponti témák tavaly.
A centrum tanárainak
zárt facebook csoportjában (jelenleg 282 tag), valamint megosztott
drive-felületen folyamatos volt a
módszertani és tartalmi segédanyagok gyűjtése és rendszerezése, ami a mai napig elérhető. Itt az egyes keretrendszerek használatáról készült videókat, hasznos cikkeket és alkalmazásokról szóló leírásokat, különböző tantárgyakhoz kapcsolódó tartalmakat, valamint a
saját tanáraink újító megoldásait gyűjtöttük és adtuk közre. Utóbbiból egy
gyűjtemény itt letölthető.
Az összegyűjtött linkeket a weben is publikáltuk egy
sutori olda
lon.
Azt tapasztaltuk, hogy minden tanár kolléga talált a saját tantárgyához, IKT igényeihez passzoló segítséget: iskolán belül is vagy a centrumos támogató felületeken. Pozitív visszajelzések rendszeresen érkeztek és azóta is érkeznek, illetve többen szívesen megosztották saját jó gyakorlatukat, ami inspirálta a többieket.
A jó gyakorlatok megosztása nem újkeletű a centrumban: a módszertani pályázatok keretében ez évről-évre megvalósul. A tavalyi téma “E-tananyag az órámon”, az idei cím: “Együtt? Működünk!”. A pályázatokat tanárainkból álló három fős bírálócsapatok értékelik, minden benyújtott anyagot két csapat pontoz és véleményez. Az eredmények kihirdetése után valamennyi pályázatot drive-on keresztül elérhetővé teszünk, így visszamenőleg már négy tanév pályázatai állnak a kollégák rendelkezésére.
Az idei tanév első félévében 623
projektdokumentumot készítettek a tanárok, melyek közül a legkiemelkedőbbeket
megoszottuk, valamint a hozzájuk készült
projektplakátokat
blogunkban,
facebook oldalunkon publikáltuk. Három kiválasztott kolléga
online műhelyt tartott, melyen bemutatta saját projektötletét és tervezzük a műhelyek folytatását a projektek megvalósulásáról. A műhelyeken alkalmanként nagyjából 100 fő vett részt.
Fogas kérdés a testnevelés megvalósítása a hónapok óta tartó online oktatásban. Erre vonatkozó friss jó gyakorlatok az iskolákban (melyeket szintén megosztunk az iskolák körében):
- Szabadidős sporttal kiváltható heti beküldendő feladat
- Szemtorna
- Sport témájú filmek megtekintése, feldolgozása, vitaindító eszmecserék filmekről
- Youtube csatorna mozgásos anyagainak az elvégzése, digitális testnevelés óra (saját 9 db)
- Tankockák készítése sport témában
- Heti/kétheti mozgásmennyiség mérése bármilyen applikációval. Ellenőrzés app fotóval, amely a dátumot és a mért mennyiséget mutatja
A fentiekből látható, hogy egyszerre tartjuk fontosnak az innovatív megközelítések, online módszertan alkalmazásának támogatását iskoláinkban és a jó gyakorlatok megosztását a tanáraink körében. Ezt szolgálják az évente visszatérő tevékenységek: módszertani pályázat, pedagógiai napok, (online) műhelyek, belső továbbképzések, és a napról-napra bővülő és minden kolléga számára elérhető rendszerek és platformok: zárt facebook csoport a tapasztalatok, jó gyakorlatok megosztására, drive-felület a módszertani anyagok, pályázatok, projektdokumentumok rendszerezésére, elérhetővé tételére, Centrumpedagógia blog szintén megosztási céllal.
Mindezek mellett az iskolák önálló szakmai munkájában számos helyi jó gyakorlat van jelen, ami megkönnyíti számukra az online oktatást.
- “Az online tanári anyagok jelentős mennyiségben felkerülnek egy drive táblázatba, ahol minden osztálynak/csoportnak van mappája. Ez azért jó mert a tanulók bármikor visszanézhetik a korábbi anyagokat, segédleteket.”
- “Mindent használt felületet becsatornázunk a Teamsbe.”
Tanáraink által használt alkalmazások, oldalak: Google Duo, Discord, Redmenta, Skype, Kahoot, DKT, Jamboard, Google Forms, LearningApp, NKT okostankönyv, Quizlet, Zanza Tv, Geogebra, Sulinet Tudásbázis, Videotanár, Socrative, Whiteboard, Symbaloo, Genial.ly, Canva, Wakelet, Sutori, Wordwall, Mentimer, stb.